Dariusz Witowski - wybitny dydaktyk, czynny egzaminator OKE w Krakowie z chemii. Ekspert ds. awansu zawodowego, wykładowca akademicki, zajmujący się naukowo problemami Nowej Matury z lat 2005-2014 z chemii. Wcześniej nieprzerwanie przez 25 lat był nauczycielem chemii w renomowanych i znanych w Polsce liceach: w IV Liceum Ogólnokształcącym w Rzeszowie (1998-2005), w Liceum Sióstr Prezentek im. Jana Pawła II w Rzeszowie (2005-2007) oraz w LO w Łańcucie (1992-2014) w klasach o profilu biologiczno-chemicznym. Autor (wraz z synem Janem) zbiorów zadań z chemii i biologii dla maturzystów. Do dziś przygotował z sukcesem do studiów medycznych prawie 400 lekarzy, ale również i doktorów nauk medycznych, chemicznych, z których kilku jest już profesorami polskich uczelni... Każdego roku przygotowuje do egzaminów na Uniwersytety Medyczne kilka osób, z których praktycznie wszyscy bez problemów dostają się na wymarzone studia. Znany i ceniony za swój własny, niepowtarzalny styl nauczania, połączony z wiedzą merytoryczną, poparty ogromnym doświadczeniem. W każdej ze szkół, w których pracował miał swoich olimpijczyków z chemii. Łącznie doprowadził czterech swoich uczniów do finału Olimpiady Chemicznej. Wielokrotnie nagradzany m. in. najwyższym odznaczeniem resortowym - Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Krzyżami Zasługi, dwoma Nagrodami Kuratora Oświaty, zaś w 2012 roku - prezydent Bronisław Komorowski przyznał Srebrny Medal za Długoletnią. Wielkrotnie nagradzany przez dyrektorów szkół.
Działalność naukowo-wydawnicza
Książki:
- Witowski D., Chemia. Zbiór zadań otwartych z chemii wraz z odpowiedziami 2002-2006/7/8/9/10/11/12/13 oraz edycja 2015/16; Tom 1, 2, 3 Wyd. Oficyna Wydawnicza NOWA MATURA, Łańcut 2002-2016
- Witowski D., Witowski J.S., Biologia. Zbiór zadań otwartych z biologii wraz z odpowiedziami 2002-2013 oraz edycja 2015/16; Fizjologia i anatomia człowieka. Genetyka, Tom 1; Wyd. Oficyna Wydawnicza NOWA MATURA, Łańcut 2002-2016
- Witowski D., Witowski J.S., Biologia. Zbiór zadań otwartych z biologii wraz z odpowiedziami 2002-2013 oraz edycja 2015/16; Botanika i zoologia. Ekologia i ewolucjonizm, Tom 2; Wyd. Oficyna Wydawnicza Nowa Matura, Łańcut 2002-2016
- Witowski D. (red.), Chemia. Zbiór zadań arkuszy egzaminacyjnych z chemii wraz z odpowiedziami. Zbiór doświadczeń [...] 2007-2013 edycja 2015/16; Tom 4, Wyd. Oficyna Wydawnicza NOWA MATURA, Łańcut 2012-2016
Opublikowane artykuły:
- Witowski D., Problem of empirical dismutation in teaching natural sciences, The European Scientific Journal (ESJ), Special Edition May 2014, ISSN: 1857 - 7881, s. 211-216.
- Witowski D., Dysmutacje empiryczne w nauczaniu chemii, [w:] Szuścik U., Skibska J., Kochanowska E. (red.), Profilaktyka, diagnoza i terapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Wyd. Libron, Kraków 2014, s. 101-114.
- Witowski D., Brak perspektyw awansu zawodowego i finansowego nauczycieli dyplomowanych głównymi przyczynami wypalenia, [w:] Zbyrad T. (red.) Wypalenie zawodowe pracowników służb społecznych, Wyd. KUL, Stalowa Wola 2008, s. 335-352.
- Witowski D., Iluzje edukacji jako skutek (nad)doniosłości Nowej Matury z chemii, [w:] Jagiełło E., A. Klim-Klimaszewska A. (red.), Edukacja ku przyszłości. Wyzwania i zaniechania w kształceniu szkolnym, Tom 2, STN 2014, s.525-543.
- Witowski D., Problemy degradacji środowiska glebowego w programie zreformowanej szkoły oraz w zadaniach testowych nowej matury, Inżynieria Ekologiczna, vol. 38, 2014, s. 42-50.
- Witowski D., Treści dotyczące przyczyn i skutków degradacji środowiska glebowego w programie zreformowanej szkoły oraz maturalnych zadaniach testowych, Zeszyty Naukowe Południowo-Wschodniecgo Oddziału Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej w Rzeszowie i Polskiego Towarzystwa Gleboznawczego Oddział w Rzeszowie, Rzeszów 2014, nr 18, ISSN 1642-3828, s. 139-140.
- Witowski D., Współczynnik doniosłości - próba ilościowego zdefiniowania egzaminu wysokich stawek, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigiel (red.), Diagnozy edukacyjne. Dorobek i nowe zadania, Wydawca gRUPA TOMAMI, Kraków 2014, s. 204-219.
- Witowski D., 10 lat Nowej Matury. Sukces czy porażka, [w:] Piekarski J., Kamińska M., Tomaszewska L., Bartuś E. (red.), Nauczyciel i nauczanie w warunkach zmiany edukacyjnej, Wyd. PWSZ, Płock 2014, s. 201-213 (artykuł w monografii po konferencji naukowej).
- Witowski D., (Nad)doniosłość egzaminów maturalnych przyczyną negatywnego efektu zwrotnego w przedmiotach przyrodniczych, Kwartalnik Edukacyjny 1(80)/2015, ISSN 1230-7556, s. 51-63.
- Witowski D., Rankingi szkół jako (nie)ważny element komunikacji, czyli czy miastu X potrzebne są dwa licea ogólnokształcące, [w:] Jaszczyszyn E., Szada-Borzyszkowska J., Styczyńska M. (red.), Komunikacja w edukacji. Język w komunikacji, Tom 3, STN 2015, s.339-350.
Udział w konferencjach:
- II Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu Nauczyciel i uczeń w teorii i praktyce pedagogicznej - konteksty zmian na temat Nauczyciel i uczeń we współczesnej przestrzeniu edukacyjnej - profilaktyka, diagnoza i terapia pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, 27-28.03.2014 Bielsko-Biała; wygłoszony wykład: Dysmutacje empiryczne w nauczaniu chemii. (opublikowany)
- Global Multidisciplinary Academic Meeting, GAM 2014, Science does not know borders, 24-26.03.2014 Cape Verde (Wyspy Zielonego Przylądka); wygłoszony wykład: Problem of empirical dismutation in teaching natural sciences. (opublikowany)
- Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. Autism and chance for fulfilled life. Toward a personal selfpotential development, efficient social adaptation and education and effective vocational activation of persons with autism, University of Silesia, Faculty of Ethnology and Sience of Education, 2.04.2014 Cieszyn; wygłoszony wykład: Teaching student with autism math and sience.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu Zatrudnienie wspomagane osób z niepełnosprawnością, 14.04.2014 Gorzów Wlkp.; wygłoszony wykład: Nauczanie chemii uczniów z niepełnosprawnością oraz Dydaktyka przedmiotów ścisłych.
- V Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu Asystent Osoby Niepełnosprawnej - wsparcie w edukacji, pod patronatem Rehabilitation International Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, 7.05.2014 Cieszyn; wygłoszony wykład: Wsparcie edukacyjne osób z niepełnosprawnością w nauczaniu przedmiotów ścisłych.
- Konferencja Naukowa pt. Permanentna Edukacja Dorosłych Osób z Niepełnosprawnością, 23.05.2014 Gorzów Wlkp.
- III Międzynarodowe Sympozjum Naukowe Demokratyczne ścieżki edukacji pod hasłem: Edukacja i zmiana - między możnością a iluzją, 27.05.2014 Płock; wygłoszony wykład: 10 lat Nowej Matury - sukces czy porażka (opublikowany)
- XII Międzynarodowa Konferencja Naukowa nt. Edukacja ku przyszłości - Wyzwania i Zaniechania, 3-5.06.2014 Chlewiska k. Siedlec; wygłoszony wykład: Iluzja edukacji jako skutek (nad)doniosłości Nowej Matury z chemii. (opublikowany)
- Konferencja Naukowa pt. Przekraczanie granic. Pozytywne inspiracje. VI Festiwal Psychologii. 12-13.06.2014 PWSZ Racibórz; wygłoszony wykład: Praca nauczyciela przedmiotów ścisłych jako egzemplifikacja transgraniczności nauki.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. Edukacja i aktywizacja osób z niepełnosprawnością, 25.06.2014 Legnica; wygłoszony wykład: Negatywny washback (nad)doniosłości egzaminu zewnętrznego dla uczniów z niepełnosprawnością – egzemplifikacje.
- V Międzynarodowa Konferencja Przyczyny i skutki degradacji środowiska glebowego, Rzeszów - Arłamów 16-18.09.2014; wygłoszony wykład: Problemy degradacji środowiska glebowego w programie zreformowanej szkoły oraz w zadaniach testowych nowej matury (opublikowany).
- XX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej - Diagnozy Edukacyjne: dorobek i nowe zadania, 18-20.092014, Uniwersytet Gdański; udział w panelu w sekcji Psychometrycznej, wygłoszony referat: Współczynnik doniosłości - próba ilościowego zdefiniowania egzaminu wysokich stawek (opublikowany).
- Międzynarodowa konferencja naukowa pt. "Mała szkoła w polskiej i europejskiej przestrzeni edukacyjnej. Stan aktualny i perspektywy rozwoju"; 20-21.10.2014 Rzeszów; udział w panelu: Polityka oświatowa państwa wobec małych szkół - konteksty historyczne, stan aktualny, propzycje zmian; wygłoszony referat: Małe licea a nowomaturalne problemy edukacji .
- XIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa na temat Komunikacja w edukacji - dziś i jutro, 26-28 maja 2015 r. Chlewiska k. Siedlec, wygłoszony referat w ramach Sekcji III - Media w komunikacji - Mediacje i Negocjacje: Rankingi szkół jako (nie)ważny element komunikacji, czyli czy miastu X potrzebne są dwa licea ogólnokształcące (opublikowany).